Senaste inläggen
Ja, jag vill veta mer om Flexiway II!
Var svårt detta. Vet inte vad jag ska skriva. Hur gör man?
Idag var jag ute och flög. Gillar ni det?
Det finns få saker som kan ge så grov motivation till träningen som att inte kunna träna. Sitter nu i soffan med raggsockor, mössa och tjugo tända ljus. Är fortsatt krasslig i halsen med varierande grad av frossa.
Och jag vill träna.
Har knappt vart ute på flera dagar och fantiserar om att få gå ut i skogen och kötta uppför någon backe på en stige, över en sten, genom blåbärsris och över en till sten. Att få känna höstens sol i pannan, sträcka ut steget och känna hur pulsen dånar i öronen. Kanske pressa allt vad en orkar uppför ett krön och belönas av nedförbacke. Få svettas och andas ny frisk luft i lungorna.
Alltså. Är ni hela och friska.
Passa på att göra precis det där nu. Spring en sväng för mig med! Enjoy!
Först ut var Gaziano & Girling och nu ansluter sig även St. Crispin's till trenden att hålla Trunk Show i vårt stora men glest befolkade land. Intressant trend på många sätt. Hur kommer det sig att lilla Stockholm har fått sådan uppmärksamhet från tillverkare som i vanliga fall endast besöker metropoler som Singapore, New York, Los Angeles, Paris, etc? Är det ett fåtal entusiaster som driver på utvecklingen eller står en bred efterfrågan bakom fenomenet? Ryktet säger att även fler tillverkare står på tur.
St. Crispin’s håller sin trunk show tillsammans med spanska budgettillverkaren Meermin. Meermin producerar sina skor i Kina men formspråket påminner en hel del om Carmina, och inte är det så konstigt, det är nämligen så att det är några i familjen Albaladejo som ligger bakom Meermin. Mig veterligen finns ingen återförsäljare i norra Europa utan man får söka sig företagets hemsida eller butiken i Madrid om man vill inhandla dessa skor. Även fast Meermins läster och modeller är vackra så blir man alltid misstänksam när ett par skor kostar ca 1300 kr. Det är svårt att tillverkar ett par kvalitetsskor under ca 2500-3000 kr, och Kina har inte samma kunskap kring produktion av kvalitetsskor som man har i Europa.
Man kan även undra hur Meermin/St. Crispin’s tänkt när de satt upp en gemensam trunk show? Den ena tillverkaren tar 1300 kr för sina skor och den andra nästan det tiodubbla, runt 12000 kr får man räkna med att få hosta upp för ett par SC. Ligger de så långt ifrån varandras målgrupper att de känner att de inte behöver vara oroliga för att kannibalisera på varandras kunder?
Mer info om St. Crispin’s/Meermins trunk show finner ni här:
http://www.facebook.com/events/141921235983218/
![]() |
St. Crispin's (foto: Leather Soul) |
![]() |
Mählers unika diagonalplog bygger på ett för branschen helt nytt koncept som utvecklats för att möta de allt hårdare kraven om ökad ploghastighet och så kallad svart väg, alltså vägar där det inte får finnas någon snö eller modd kvar efter plogningen.
– Flexiway II är konstruerad så att föraren kan anpassa skärtrycket efter rådande underlag. Är det lätt plogning justeras trycket så att plogen följer vägbanan med ett minimalt tryck. Är det lite tyngre plogning, där det krävs ett hårdare skärtryck, justerar föraren detta enkelt via Mählers nya styrsystem MC2, berättar Stig Engström, VD på Mählers, och fortsätter.
– Tack vare en avancerad tryckövervakning av plogen spelar det ingen roll om vägbanan är ojämn. Plogen håller samma tryck hela tiden och med detta säkerställs maximalt resultat. Detta ger också föraren möjlighet att öka ploghastigheten.
Alla Mählers diagonalplogar uppfyller Europastandard EN 13021+A1:2008 tack vare utlösande säkerhetsskär som klarar ett 50 mm högt hinder i 40 km/h.
Miljö och ekonomi
– Rätt plogtryck bidrar också till att stålslitaget minskas, minskad bränsleförbrukning, mindre vägslitage och en tystare gång. Flexiway II ger alltså både miljömässiga och ekonomiska fördelar.
Flexiway II är också möjlig att sidoförskjuta upp till 450 millimeter på vardera sidan. Detta betyder en effektivare plogning kring trafikdelare och andra hinder längs vägarna, som gör plogningen besvärlig med en konventionell plog som inte går att sidoförskjuta.
Tekniska specifikationer
Skärbredd | mm | 3 700 - 4 600 |
Minsta arbetsbredd | mm | 3 390 |
Höjd, höger | mm | 870 - 1 170 |
Höjd, vänster | mm | 980 |
Vridning | * | 24 - 42 |
Slitstål | st | 4 - 6 |
Sidoförskjutning | mm | ± 450 |
Vikt exkl. infästning från | kg | 650 |
Vikt inkl. fäste* | kg | 1 000 - 1 200 |
Inför vintern 2013–2014 uppgraderas
Flexiway II på ett flertal punkter:
När Ola H Konsulting i Gällivare skulle vinterutrusta sin nya Volvo FM föll valet på Mählers plogutrustning. Det blev en Flexiway II diagonalplog, en hydraulisk sidoplog 45-B och ett undermonterat hyvelblad, HB3N.
– Det kändes jätteroligt att ta ut en helt fräsch bil med helt ny utrustning precis efter vinterns första snöfall, säger Fredrik Levander. Fredrik är gotlänningen som på grund av kärleken hamnade i Jokkmokk för tio år sedan. Han har ett eget företag, Levander Bil & Maskin, där han hyr ut sig själv som chaufför och maskinförare. Han har kört åt Ola Hanssons entreprenadfirma i cirka ett år och bland annat skött en plogsträcka på E45 mellan Jokkmokk och Porjus. Allt som allt ansvarar han för 8,6 mil landsväg.
– Plogsäsongen är längre i Lappland och det kommer mer snö. Det är ändå lättare att ploga här eftersom snön är kall och lätt. På Gotland var den antingen blöt eller hade drivit och packats hårt, säger Fredrik.
Många mil
Bara i december var han ute 40 plogsvängar. Fram till mitten av mars hade den nya bilen redan varit ute på snöjobb 130 gånger och därmed avverkat 2 600 mil. Efter att ha lärt sig hantera den nya lätta diagonalplogen, där hydrauliken ställs in från hytten med hjälp av multispakfunktionen, har Fredrik trivts jättebra med den nya plogen där det släta vägstålet går direkt mot vägbanan.
– Plogen har bra väghållning och ger ett bra resultat. Dessutom är det lätt att bredda plogbredden tack vare sidoförskjutningen. Det är praktiskt när jag ska ploga vid mötesplatser och parkeringsfickor. Den Flexiway II som Fredrik kört med i en säsong, tillhör de plogar som Mählers levererat längst norrut i landet. Och för kommande säsonger ser han fram emot att bli testpilot även för nya generationer av plogar.
– Eftersom vi alltid har riktiga vintrar blir ju utrustningen verkligen testad i rätt miljö.
Bilen utrustades även med Mählers sidoplog och hyvelblad för att bli en komplett vinterbil.
Ola Hansson flankerad av sönerna Andreas och Marcus. Tillsammans driver de familjeföretaget som funnits i branschen i över femtio år.
Fredrik reglerar enkelt plogens hydraultryck från förarplats.
Nu lanserar engcon ”Non Accident Generation” för att ytterligare öka säkerheten på kundernas arbetsplatser.
– Med ”Non Accident Generation” ska vi lyfta säkerhetstänkandet till att omfatta hela koncernens produktprogram, inte bara enskilda produkter, säger Stig Engström, engcons grundare och ägare.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 |
8 | 9 |
10 | 11 | 12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|